Na pive
Chodovar

1. Kvalita víťazí nad kvantitou. Staré a jasné pravidlo. Polovicu svetového trhu s pivom vlastní len päť značiek a tí rátajú pivo na milióny hektolitrov. Vo veľkej korporácii sa s pivom nikto nemazná, najdôležitejšia je efektivita, manažéri uťahujú šróby na maximum a pivo je len masovo vyrábaná komodita.
2. Chutí lepšie. Za týmto výrokom si stojíme. Ľudia z veľkého pivovaru nebudú súhlasiť, ale toto je ako náboženská debata. Každý sa drží svojho a opačný názor tým druhým z hlavy nevytlčiete. Faktom je, že pivá z minipivovarov sú čerstvejšie, oveľa častejšie nefiltrované a podobne. Nevýhoda spočíva síce v nižšej trvanlivosti, ale v tomto článku píšeme o výhodách. Po dôkazy netreba chodiť ďaleko, stačí si nájsť nejaký slušný internetový obchod a vybrať si niečo z ponuky – my odporúčame svet-piva.cz.
3. Ponuka je veľmi široká. Pivní znalci majú radi rozmanitosť a nové chute. Sú labužníci, ktorí chodia len na špeciály a milujú ochutnávanie nových počinov.  Veľký výber ale veľké pivovary – pri všetkej úcte – nemajú. Vyrábajú možno všelijaké špeciality pri rôznych príležitostiach, ale v praxi sa dostanete väčšinou ku klasickej desiatke a klasickej dvanástke a tým to hasne. V malých pivovaroch vidíme šancu na veľký spoločný sortiment, veď len v Českej republike sú už skoro tri stovky minipivovarov.
4. Môžete stretnúť ľudí, ktorí ho vyrábajú. A dokonca sa s nimi aj zaujímavo porozprávate. Je to úplne iné ako počúvať profesionálne vyškolenú sprievodkyňu niekde v Heineken Experience. Malého pivovarníka môžete bežne stretnúť vo vlastnej reštaurácii alebo krčme ako stojí za pípou a čapuje vlastné pivo. Je to úplne iné ako baviť sa napríklad s kamarátom, ktorý robí vo veľkom pivovare a väčšinou si z roboty (ako to už chodí) nosí len nepríjemné korporátne zážitky.
5. Nezávislosť. Malé firmičky neskladajú účty obrej matke kdesi na druhej strane planéty. Malý pivovarník robí len na seba. Má síce väčšie náklady a nedokáže pivo ponúkať tak lacno ako veľký hráč, ale žije a padá len sám na sebe. Veľkým firmám je jedno, že vezmú napríklad topoľčianske pivo, vyrobia ho východe Slovenska a stále mu ponechajú starý názov.
6. Málo peňazí na reklamu. Áno a tento bod považujeme za veľkú výhodu. Obrovské firmy majú obrovské reklamy. Tie pivné bývajú zábavné a skvelé, ale úprimne – o kvalite piva nehovoria nič. Naopak, vodnaté pivo o ničom dokážu šikovní marketéri predať ako niečo úžasné. Časť z ceny piva ide vždy na marketing. Minipivovary si môžu reklamy často dovoliť len veľmi málo a preto musia zaujať jednoducho kvalitou svojej produkcie.
7. Príbeh. tradícia regionalita. Kedysi bol v celom Československu len jediný minipivovar, legenda U Fleků, a vlastne už aj historická pamiatka. Pri pive ide často o tradíciu, o lokálpatriotizmus. Skúsený pivár sa zaujíma o históriu svojho piva, chce poznať jeho príbeh. Malé pivovary majú oveľa zaujímavejšie pozadie ako tristošesťdesiatadruhá pobočka gigantickej korporácie.
8. Pivovarníkom sa môže stať už každý. Aj vy. A to doslova s kitom za 100 euro kúpenom na internete. Nemusíte si ani kupovať celú výbavu, dnes sa dajú veci aj prenajať – Půjčovna výčepů Brno. Pozor, pivovarníkom síce môžete byť, ale dobrým pivovarníkom, to už je záležitosť skúseností a schopností. V neposlednom rade ide aj o lásku k vášmu pivu. Pivovarníci, ktorí varia v menších objemoch premýšľajú úplne inak ako sládci veľkých firiem.
9. Menší producenti si nekladú hlúpe podmienky. Veľký pivovar má dosť sily, aby si v krčme presadil napríklad exkluzivitu na pípe, má moc, aby si kládol rôzne podmienky a tlačil na koncových predajcov. V praxi majú napríklad minipivovary len mizivú šancu dostať sa na regály supermarketov, kde to majú ošéfované tí veľkí. Malí sa musia viac snažiť a v krutých trhových podmienkach musia byť ústretoví voči svojim zákazníkom.
10. Poctivá výroba. Veľké pivovary vyvinuli za dlhý čas obrovské množstvo techník a postupov, ktoré šetria čas. Čas kvasenia napríkad dokážu stlačiť už pod jeden deň. Stupňov si nariedia, koľko sa im chce. Majú výborne zautomatizovanú každú časť výrobného procesu až po expedíciu. Ale na chuti piva sa to odrazí.  Kam by došiel veľký pivovar, keby nechával všetko svoje pivo ležať v pivnici aspoň tri mesiace. Menší výrobca môže k pivu pristupovať poctivejšie.

Ak ste po prečítaní tohto článku dostali chuť na pivo, môžete začať napríklad v obchode so širokou ponukou veľkého počtu pivovarov – Pivotéka Brno.

O autorovi Zobraziť všetky články

admin