Na pive
"Zlý" Google

"Zlý" GoogleVšetko najlepšie k narodeninám Google! Práve dnešný deň stanovili pamätaníci tvrdého jadra ako 15. výročie vzniku spoločnosti, ktorá sa významnou mierou podieľa na možno najvýznamnejšej informačnej revolúcii od čias Guttenbergovej kníhtlače a vynálezu telegrafu.

Užívatelia by si to možno ani nevšimli – nebyť  nového Doodle (loga) s narodeninovými cukríkmi a možno sa sem-tam niekto preklikol na retro look prehliadača spred 15 rokov. Pred krátkym časom oslavovala služba AdSense 10 rokov s hrou Pong priamo v rozhraní reklamného systému. Milé hračičky. Presne v duchu firemného hesla Don’t be evil, ktoré vymyslel Paul Buchheit, chlapík, ktorý má na svedomí aj službu Gmail.

Google je naozaj dobrá firma. Drvivú väčšinu služieb poskytuje zadarmo. Zástupy ľudí si už nevedia predstaviť život bez produktov veľkého G-éčka. Google je zamestnávateľ snov. Zamestnanci majú k dispozícii neobyčajný futuristický komfort a v práci sa často hrajú. Tvoria. Nestojí nad nimi nikto s bičom v ruke. Nehovoriac o rozprávkových platoch (v roku 2004 po vstupe na voľný trh sa tisícka zamestnancov stala dolárovými milionármi). Neustále vymýšľajú nové technológie, zlepšováky a služby budúcnosti. Šialené nápady nikto neodcudzuje. Napríklad keď si Google prenajal 200 kôz, aby spásli trávu a pohnojili pozemok okolo sídla firmy. Systém počítačov vymyslel neurochirurg podľa ľudského mozgu. Nad všetkým bdejú sympatickí chlapíci Larry Page a Sergej Brin, génovia, ktorí to celé spustili.

Chlapci chceli pôvodne naťahať celý internet do niekoľkých starých počítačov a dať svetu utriedené a objektívne informácie. Nakoniec sa im to podarilo. Pôvodne vraj uznávali čistý socializmus a chceli dať informácie svetu úplne zadarmo. Ale tak svet investícií nefunguje a dvojica, ktorá miluje neviazaný festival Burning Man v púšti, dostala medzi seba obchodného riaditeľa Erika Schmidta. Google začal zarábať peniaze. Obrovské peniaze.

V nehmotných informáciách ležia väčšie miliardy dolárov ako vo fyzickom železe. Google si z koláča odhryzol veľký kus a zo zakladateľov sa stali mnohonásobní miliardári. Firma valcuje konkurenciu čisto kvalitou svojich produktov. Určite si pamätáte, aký zlý bol Yahoo alebo Altavista a aký nemohúcny býval Bing na začiatku. Odvtedy Google strčil nos hádam do každého informačného odvetvia na svete. A kde sa objaví ich detské logo pôvodne nakreslené v Painte, tam a konkurencia trasie strachom.

Don’t be evil forever?

Ale čo keď sa firma raz prestane držať svojho hlavného firemného motta? Na internete nájdete tisíce článkov, ktoré tvrdia, že sa to v skutočnosti už dávno stalo. Väčšinou za tým stoja nespokojní webmasteri, s ktorými Google vedie “malú” spamovú vojnu. Na jednej strane sú internetoví podnikatelia, ktorí by sa radi propagovali lacno alebo zadarmo, na druhej strane je gigant schopný na sieti rozdrviť kohokoľvek, ktorý ľudí čoraz viac tlačí, aby využívali jeho reklamné služby. Motívy Googlu nie sú zlé – mať kvalitné výsledky vyhľadávania, ktoré budú slúžiť všetkým ľuďom. Čierne a nepoctivé techniky koniec koncov škodia internetu ako takému.

Sľuby z minulosti sa ale nevyplnili. Heslo Don’t be evil bolo pôvodne myslené, že výsledky z prehľadávania indexu budú vždy jasne a zreteľne oddelené od reklamy. A že tá reklama sa bude vždy maličká krčiť niekde na boku prehliadača. Napokon, na tých mini-inzerátikoch zarobili prvé desiatky miliárd dolárov. Vyhľadávacie roboty nehlučne svištia internetom a len Boh vie, čo všetko sa dá na Sieti naťažiť.

Čo sa stane, keď raz v Google prevládnu zlé sily? Keď sa tí “dobrí” stiahnu do úzadia a nastúpia tí nenásytní hrabiví obchodníci bez okolkov? Už teraz máme pocit, že sme prenasledovaní reklamou na internete na každom kroku. Bombardovaní produktami, z ktorých po centíkoch tečie ohromná rieka príjmov do pokladničky Google. Podľa všetkého poskytujú svoje údaje o nás aj iným megaspoločnostiam a nie málo užívateľov cíti vo vzduchu kartel. Vezmite si, že väčšina príjmov Firefoxu pochádza z Googlu, ktorý si môže dovoliť platiť kohokoľvek na planéte a vyťahovať zamestnancov aj z Microsoftu.

Nehovoriac o tom, ako naše súkromie bez okolkov poskytujú americkej vláde. Máte citlivé údaje na cloude a nemáte troška strach? Google má ohromnú monopolnú silu, ktorú môže použiť na všeličo. Impotentní konkurenti sa zviechajú zo zeme veľmi pozvoľna a aj oni poskytujú dáta vládam. Raz možno v Googli nebudú rozhodovať vysmiati zamestnanci, čo sa po areáli preháňajú na kolobežkách poháňanými solárnou energiou, ale ľudia pevne rozhodnutí vyťažiť peniaze z čohokoľvek, kdekoľvek a kedykoľvek.

Cyberpunková pochmúrna budúcnosť, kde jednotlivec nemá súkromie, sa už možno začala.

O autorovi Zobraziť všetky články

admin