A ty čo si spravil pre slovenský hiphop?
Priznám sa, že výraz diss je mňa novinka. Je to jedno z tých slov, ktoré niekto niekde vypustí na internete a zrazu ho všetci začnú používať. Ba, keby len to, odrazu sú slovenské základné školy preplnené odborníkmi na diss a vojny gangov.
O tom ako na seba „nadávajú“ slovenskí raperi vie každý, kto zapína Youtube – Google nám ho totiž vytrvalo tlačí do hláv celé týždne, takpovediac priamo súbežne s kampaňou konkurenčnej Miley Cyrus. Tak si vyberte – nahá Hana Montana alebo Rytmus v obývačke. Bravo battle begins.
Diss je vcelku bohumilá záležitosť. Dvihne predaj tomu i onomu, a nikomu sa nič nestane, všetci sú na konci celí, vysmiati a ani biele tepláky na Separovi netreba zašívať. Veselé prekáračky v skutočnosti nikoho neurazia, pretože skôr ako urážky na telo na seba chlapci vyťahujú nereálne anatomické anomálie – každému je jasné, že toto nie je naozajstná inzultácia. Naopak, vo svete rapu sú verše o predkožke niečo ako pozdrav Dobrý deň.
Vlastne možno sa naštvalo pár dôchodkyň, ktoré prišli trošku zaliať kvety na petržalský cintorín a pri kyprení pôdy ich vyrušoval hlučný zájazd mladíkov v teplákoch a s príveskami vystrieľanými poctivo vzduchovkou na pezinskom vinobraní. Niektoré babky vraj nemajú radi smartfónových raperov z TV Očko. Ale my nie sme staré babky. My sme in. A vieme, že aj negatívna reklama prispieva k sláve velikánov.
Hlavná otázka, ktorú chlapci pri svojich video slovných prestrelkách znie: kto postavil slovenkú hiphopovú scénu? Samozrejme, že sa tým nemyslí spájanie trubiek na pódiu alebo ťahanie bedien so zvukármi – raperi sú síce drsné duše, ale majú jemné ručičky. Paťo skromne demaskoval, že scénu postavil on. Moloch odporoval, že to boli Kamčo z Petržalky a Dávid zo Senca. Vážení, všetci sa mýlite. Scénu postavil Erik Aresta a Miška Paštéková v časoch, keď väčšina slovenských raperov ešte ťahala dreveného káčera po dvore.
MC Erik bol prvý slovenský raper, čo prerazil v hitparádach. Rapoval síce v popových a dancefloorových vypaľovákoch, pravda. Ale zarapoval si napríklad aj vo vianočnej balade. Rapoval stále a všade, spoza kmitajúceho Barbarinho zadku sa neustále sypala lavína Erikovej svojskej angličtiny. Len si pozrite tie staré klipy. Však Paťo Rytmus (ktorý si vtedy hovoril Metamorfolord, ale skrátil to – asi sa mu to na kolotočových automatoch nezmestilo do score tabuľky) naštudoval všetky svoje pohyby, gestá a mimiku zo starého Maduaru. Kliknite si na prastarý klip Mystic party od Maduaru. Tu je pôvod slovenskej rapovej scény, prazdroj, koreň nášho hiphopu. Prvý multikultúrny beat.
No a potom tu máme ešte Mišku. Od nej odporúčame klip Sprayer Frayer. Je tu všetko, čo definuje dnešný rap. Drsný príbeh zo slovenskej ulice, láska, špina po feťákoch. Ešte aj zlý policajt, čo všetkých bije, tam je. Miška Paštéková síce nenadávala tak oplzlo, že keramickým anjelikom odpadávali krídelká, ale jadro hopu tam bolo. Ono vlastne v naozajstnom rape netreba používať výrazy, aké používa murár, keď mu v miešačke stvrdne malta. Nadáva sa len keď nie je po ruke iný jambický verš alebo keď rapera svrbia hemeroidy.
Albumy sa samé nepredajú. Na vrtuľníček si treba zarobiť. Šoubiznis má neľútostné pravidlá, raz si hore, raz dole. Jeden deň si Kráľ a robíš reklamy na gumových medvedíkov a na druhý deň sa na teba v predaji doťahujú Eva s Vaškom. Lenže ako presvedčiť nestále a prelietavé publikum, že pripravovanú dosku Kontrafakt vypľulo ghetto, keď hlavný interpret je zoženštený porotca z detských relácií v ružovom tričku? Do marketingu sa treba poriadne oprieť, lebo inak naozaj môže ísť polka vydavateľstva krútiť kolotočmi.
Byť hlavou z Rytmusovho labelu, tak mu na platňu šupnem jednu či dve coververzie od Paľa Haberu, ako sa už v minulosti na hiphopovej scéne osvedčilo. Alebo by sa chlapci mohli na obal odfotiť nahí a neoholení ako svojho času urobili John Lennon a Yoko Ono. Vtedy to zabralo. Alebo by mohli predstierať inú sexuálnu orientáciu ako Lena a Júlia z Tatu. Len kto im to uverí, keď sú stále spolu.
Rytmusova partia pozostáva asi z dvadsiatky borcov, z ktorých traja rapujú a ostatní, hm, vlastne ani neviem načo sú tam. Komparzisti? Ťažko povedať, ale vždy im pripadá strašne smiešne, čokoľvek Rytmus povie. Majster sa len nadýchne, že ide niečo povedať a spoza kamery sa už ozývajú nekontrolovateľné chichoty. Chlapcov ide od smiechu rozpučiť a len s námahou zadržiavajú, keď Paťo dissuje Rakbyho.
Dokonca si slovenskí raperi začali v disse robiť aj narážky na mamy, ale tentokrát veľmi opatrne – koniec koncov, nikto nechce dostať varechou po holej. Mamy sa už naučili púšťať si videá na – keď je v stávke nedeľný obed, málokto zariskuje. Jedna Ezopova bájka hovorí, že z jazdeckého koňa sa dá urobiť kôň do záprahu s pluhom, ale z roľníckeho ťahača už nespravíte jazdeckého koňa. Z rapera ide spraviť Bravo Star, ale opačne to už nejde.
Takže kto nakoniec vyhral onú pouličnú bitku na Youtube? Nakoniec ich všetkých strčil do vrecka Roko, skromný a trochu pomalší chlapec s úprimným srdcom hiphopera a veľkým snom. Jediný naozajstný sídliskový básnik, ktorý ulicu nikdy neopustil. Otázka znie – čo na to tatranský bard Laco Majster slova?