„V pušce mám kulku, hledám Karkulku.“
Duo Svěřák a Uhlíř je legendárne. S deťmi to vedia a dokazujú to už dlhočizné roky v Českej televízii. No a tak do kín dorazili Tři bratři, vlastne prierez tromi-štyrmi rozprávkami v kuse. Je to výborné, jemné, citlivé, poučné. Na rozdiel od slovenskej Lásky na vlásku aj dobre vypointované. Skrátka majster rozprávač Svěrák. No a v strede je rozprávka aj trochu…. divná?
Nie som úplne idiot, viem, že to autor myslel úplne inak (lepšie). Ale ja som tú scénu zase inak pochopil (horšie).
Ide o to, každý pozná Červenú čiapočku, resp. Karkulku a ako to dopadne? Tak tentokrát to neostane pri tom, že horár vyslobodí babku a Karkulku… ale tú malú kučeravú rovno popýta o ruku. Uh? Asi dvadsaťročné chlapčisko, v zodpovednej funkcii, úplne evidentne vykazujúci znaky maturácie a malé 9-ročné dievčatko, úplne evidentne nevykazujúce znaky dospievania, dokonca aj dosť dlhé predpubertálne obdobie má pred sebou.
Celá tá pasáž je nejaká zvláštna. Dosť nevydarený vlk šušle svoje pesničky po dobre zvládnutej Šípovej Ruženke, kde boli efekty, kostýmy aj prostredie tip top. Vlk je rozhodne dosť „disturbing“. Horár rajtuje vo veľmi zlom triku na jeleňovi, hoci predtým sa celý film vozia bratria v pekných scénach na koňoch.
Nuž a potom napochoduje náš nerozhodný horár do babkinho domu, strčí vlkovi do brucha kudlu a zachráni Červenú rodinu. A potom dodá, že na Karkulku myslí každý deň. Dokonca si skočí pozrieť sa aj na Karkulkinu mamu, ako bude malá vyzerať, keď začne vykazovať oné spomínané znaky dospievania. Som tu jediný, komu príde veta na záverečnej hostine od dospelého chlapa dievčatku „si pekná panna“ úchylné? Navyše Karkulka tak nejak ani nemá na výber, keďže horár je brat kráľa, jasné, že rodina sa priženiť k pomazaných hlavám (paradoxne, napriek tomu, že sú Červení).
Myslím, náš potmehúd horár mal za ženu popýtať radšej babku. Ostatne, tá tam lozí po rebríku a opravuje strechu na prístrešku, evidentne to je stále gazdiná do voza a do koča. A v nekatolíckych kruhoch nie je gerontofília tak odcudzovaná ako pedofília, pretože babka je už jednoducho vyzbrojená životnou skúsenosťou. Na rozdiel od bezbrannej Karkulky.