Viem presne, prečo som trojku vynechal… V roku 2012, keď vyšla, tak bol Skyrim a Guild Wars 2 (tiež Diablo 3 a Mists of Pandaria, ale to som tuším tiež preskočil). Prvý a druhý diel ME som mal pochodené… ale trojka ma proste nezlákala – po tej dvojke, ktorá bola dosť okresaná… Cosplayerky, čo sa obliekali za postavičky z ME3 sú už dnes vyhorené vydaté matky :p. A toť – za 4 eurá, legendary verzia celej trilógie. Šup naspäť do vesmíru.
Dusivá a ťažká atmosféra série bolo to najlepšie na RPG poli a zase sa to vrátilo. Tentokrát aj s inváziou Reaperov, ktorí naraz napadli rovno celú galaxiu. Trochu zvláštne, že planéty začali ostreľovať nejakými smiešnymi laseríkmi, keď tam mohli nahádzať pár atómových bômb… alebo tí čo sa bránili po nich mohli strieľať niečím väčším ako puškami. Hoci trojka krásne ukončila a vysvetlila všetky zákutia v ME3, nejaké otázky ostávajú :). Napríklad prečo je každých päť metrov na zemi novučičký zásobník nábojov, vrátane nejakých prastarých hrobiek, ktoré už tisícročia nikto neotvoril :).
Na legendary verzii je dobré, že obsahuje aj početné DLC, a úprimne, bez nich by to bolo slabé (v DLC sa k vám pridá jediný Prothean v hre a vysvetlí sa pôvod Reaperov a Leviathani). Jedno DLC – misie, kde vám vyrobia klon, aby vás nahradil – je pračudesne napísané, ako keby z inej hry. Kým na 95% si ME3 drží vážny tón, v tejto časti hry zrazu začnú postavy vtipkovať ako v Indiana Jonesovi.
Čo je zlé a nepáči sa nielen mne ako boomerovi. Hm. To zjednodušovanie na konzoly (z pohľadu PC hráča), zasiahlo hru ťažko. Medzerníkom tuná ovládam úplne všetko – a keď ho zmačknem, často netuším, či postava urobí kotúľ, rozbehne sa, alebo sa schová za prekážku… Nepriatelia sa často za prekážku nevedia schovať a trčí im hlava… alebo majú zrak ako Nemci v Commandos. Medkity vás neliečia… hromady vecí, čo zbierate sú v skutočnosti nanič… A vlastne žiadne itemy ani nemáte. Len peniaze… a tie sú viacmenej nanič. Okrem upgradov zbraní (ku ktorým nie je nič napísané a netuším, čo robia) – sú asi len na nejaké vizuálne veci.
Načo sú v hre armory a skiny? Je ich málo a nejaké zásadné rozdiely medzi nimi nie sú… Je dosť fuk, čo nosíte. Zbrane nachádzate stále nové, ale nie lepšie. Pokojne to môžete dohrať s pištoľkou, čo máte na začiatku, a popravde, je to tak aj najlahšie, keď môžete používať hŕstku svojich abilít skoro bez cooldownu. Škoda, škoda… meniť zbrane – asi len keď chcete nejaký nový zvuk počuť alebo čo. Brokovnice a sniperky mi prišli ako úplne zbytočné – stále bojujete tak, že nepriatelia nie sú veľmi ďaleko ani príliš blízko. Proste – pištoľka alebo útočná puška. Čo najlahšia a hotovo. To je veľké sklamanie, že itemy sú v tejto hre také nepremyslené…
Zjednodušovanie sa dostalo všade. Už v dvoje vyradili tvorcovia jazdenie na autíčkach a planéty prehľadávate len v nejakej hlúpej minihre so skenovaním. Inak, planéty sú dokonale statické a vôbec neobiehajú okolo hviezd. Keď niečo nájdete, tak vám iba vypíše nejaký text, žiadna grafika, pritom často akože zachraňujete celé rasy a pod. Branie questov je často také primitívne, že idete okolo nejakého NPC a to niečo hovorí do luftu a vy máte quest… Chýba epickosť… mapy sú miniatúrne, na to, že zachraňujete bilióny tvorov, tak robíte pre jedného admirála. Jako – miliardová armáda má vážne jednotku, čo sa volá Deviata čata?
Ešte k tomu skenovaniu planét. Tu je najväčší butthurt hry. Keď vstúpite s Normandy (čo je lodička, ktorá mi príde oveľa lepšia ako iné lodičky žánru) do nejakého systému, tak asi za 2 sekundy sa objavia Reaperi. Nemáte čas ani vypustiť plyny – nieto prehľadávať hviezdy systém. Je to nesmierne otravné.. pretože hra je postavená tak, aby ste s lodičkou lietali hore dole a skenovali priestor a zároveň to nemôžete robiť inak, než pozrieť si na Googli dopredu kde čo je a pokúsiť sa to na sekundu presne vybrakovať.
Zjednodušené sú aj dialógy, väčšinou máte možnosť odpovede za paragóna alebo za renegáta. Kvôli čomu je tu tá reputácia – netuším. Aký to má efekt? Ani som sa nikam nedogooglil… Rozhovory s parťákmi mi pripadajú stále nudné a silou mocou som sa chcel vyhnúť všetkým romanciam, a aj tak mi hra v jeden moment bez varovania strčila do postele jednu doktorku. Ktorá neviem prečo, stále ma oslovovala priezviskom, ako všetci v hre.
V podstate je fuk čo a ako robíte, na konci si aj tak môžete vybrať koniec tejto epickej space opery. Pred tými trinástimi rokmi sa hráči sťažovali na zlý koniec a konečne som to pochopil o čo išlo :). Tiež som nevydržal a poslal pár výstrelova za tým malým smradom na konci :). Čo automaticky spustí najhorší koniec, aj keď možno aj dobre, že to tak dopadlo. Však ľudí je na svete ako sračiek. Napáda ma asi sto vecí, ako by sa táto hra dala vylepšiť – no, chytilo ma to.
Navzdory veciam, čo sa mi nepáčia – musím priznať, že ma táto Mass Effect trilógia aj tak bavila. Náramne… malo to ten feeling, ten touch…. Je zábavné vybrať si ktorú rasu zachránite a ktorú zatratíte, aj keď niekedy je ten príbeh tak urýchlený, že dej galaktických rozmerov sa udeje v piatich sekundách. Je to veľká scifi vec, len škoda, že je to tak pevne ukonečené, že nové diely nemajú zmysel. Andromeda prepadla a teraz sa vraj robí na päťke, ale neviem neviem. Outer worlds bolo také ako mala vyzerať Andromeda :). Mass Effect hry držia pri sebe, sú tak nejak kompaktné a nejaký sandbox tu asi nehrozí….