Arcanum

 

Jules Verne si podáva ruku s Tolkienom. Taký by som asi dal reklamný slogan. Tvorcovia prvých dvoch dielov legendárneho Falloutu sa svojho času rozhodli použiť svoj systém aj na hru, aká tu ešte nebola. Stemapunkové fantasy RPG. Pokus im vyšiel, hoci trochu inak ,ako očakávali.

Svojho času nepatrilo Arcanum medzi najväčšie hity. Bola to doba s rýchlym rozvojom grafiky a použitie enginu z Falloutu v čase, keď začínali vychádzať rôzne 3D vychytávky a hra, ktorá nepotrebovala grafický akcelerátor bola raritná. Do toho prišlo Arcanum a hráči sa rozdelili na dva tábory, v ktorom ale rozhodne mal morálnu prevahu ten, v ktorom som bol ja…teda ktorý tvrdil, že na grafike až tak nezáleží. Hlavne, že prostredie, možnosti a príbeh boli prvotriedne.

A boli. Arcanum mieša Verneho fantázie, kedy niektoré rasy stavili na technický pokrok a klasické fantasy, keď sa iné rasy tvrdohlavo držia mágie ako kedysi staré babky Mečiara. Tak možno naraziť na lesné mesto elfov, aj na veľké viktoriánske mestá, medzi ktorými premávajú vlaky. Samotný dej dokonca začína stroskotaním vzducholode, na ktoré zaútočia lietadlá pilotované orkami. Najlepšie to ilustruje intro, v ktorom sa na jedného rytiera rúti iný rytier s mečom. Prvý rytier ale vytiahne opakovaciu bambitku a prásk. Inak svet to bol aj mimoriadne rozsiahly a mnohí ho neprešli celý ani po opakovanom hraní. Veď len ak by ste chceli prejsť z jedného konca na druhý, trvalo by to 20 dní herného času, čo je asi 48 hodín. Arcanum je obývaný 70 unikátnými typmi príšer, z ktorých každá má ešte 4 ďalšie mutácie. Čím sa použitím základných matematických znalostí vyšplhá na 280). Veďľajších questov sú stovky a mnohé na splnenie vyžadujú veľa času a úsilia. Herná doba sa vďaka tomu dala predlžovať do okoktavenia. Ja osobne mám Arcanum na každom počítači odkedy vyšiel zadarmo na Leveli, a to už je dákych 8 rokov. A s plnou vážnosťou vravím, že celý svet Arcana som ešte nevidel.

Ale poďme niečo aj skritizovať. Najväčšou chybou bol nudný, trochu hlúpy bojový systém. Ten mal tri druhy nastavenia: ťahový, real-time a niečo medzi tým.Voľba ťahového systému znamenala zdĺhavé boje, no s väčšou kontrolou deja. Akcie svojích nasledovníkov ste tak ako vo Falloute nemohli ovládať. Ak si k tomu pripočítate záplavy slabých nepriateľov, čakanie na ďalší ťah vám umožnilo priebežne čítať knihu. K správnemu ťahovému systému mu skrátka chýbala hĺbka a náročnosť a tak bol každý jeden boj len zdĺhavou formalitou. V reálnom čase však boje boli príliš rýchle a o nejakej kontrole či prehľade nemohla byť reč. Hybridný systém bol teda najlepšou voľbou väčšiny hráčov, keďže dovolil svižne prepínať medzi dvoma spomínanými systémami. No aj tak, bojom chýbal taktický element a všetky boli až príliš ľahké. Ďalšou zdĺhavou chybou, ktorá privádzala mnohých hráčov do infarktových stavov bola nemožnosť odpočívať v dungeonoch . Takže po každom vyčerpaní energie sa bolo treba vrátiť naspäť dlhou, dlhočiznou cestou až k východu, kde ste doplnili sily svojej družine a znovu sa po tej istej ceste vydať čeliť obludám jaskyne.

Napriek týmto chybám bolo ale Arcanum výbornou hrou, ktorá by si rozhodne zaslúžila moderné spracovanie. O jej kvalite svedčí aj fakt, že mí stále aktívne fankluby, ktoré vydávajú stále nové patche, úpravy, doplnky a dokonca začala vychádzať aj knižná a komixová rada. (Text: Ivan Zich)

Svet: Ak by Jules Verne stretol J.R.R. Tolkiena, dopadlo by to presne takto. Arcanum je kontinent, na ktorom žijú, spolupracujú a nenávidia sa nielen základné rasy, ale aj kríženci ľudí s inými rasami. Kríženec steampunku a fantasy.

Nezabudnuteľné momenty: Ťažko povedať. Pre niektorých už samotný začiatok, niektorých dostal dejový zvrat v polovici hry (hoplá, spoiler alert :-P ). Najlepšie bolo podľa môjho názoru odhaľovanie celého sveta Arcanum. Hoci je to fantasy svet, je to svet s priemyselnou revolúciou v plnom prúde. Nič nie je tak, akoby sa mohlo zdať.

Zvláštnosť: Autori hry vytvorili dejovú linku tak, aby bolo možné problémy riešiť aj spôsobmi dopredu nedefinovanými. Hráči skrátka prichádzali aj na riešenia, ktoré autorov ani nenapadli. Napriek tomu ste sa nemohli dostať do situácie, kedy sa v hlavnom deji nedalo pokračovať. Pre vedľajšie príbehy to už však neplatilo.

Variabilita povolaní: Veľmi široká. Vďaka svetu, do ktorého bola hra zasadená pribudlo okrem klasických fantasy povolaní aj viacero zameraných na techniku. Pre vyššiu variabilitu sa aj viaceré klasické povolania ďalej delili (mág bol napríklad Denný, Nočný, atď.)

Maximálny level:V pôvodnej hre ste to mohli dotahnuť na 50tku, neskorší užívateľský patch umožnil zvýšiť level až na 127.

Poznámka: Je to jediná hra svojho druhu. Klasický steampunk nemá svojho herného následníka! Vzhľadom na to, že systém je vlastne kópia Falloutu, nebolo by od veci, keby Bethesda vytvorila aj modernú verziu Arcana, čo myslíte?

O autorovi Zobraziť všetky články

admin