Séria Fable bol spočiatku ambiciózny projekt Microsoftu, ktorý spolu spolu s legendárnym Peterom Molyneauxom chcel vytvoriť hru, čo by sa stala jednou z vlajkových lodí na vtedy pomerne nový Xbox.
Fable bolo RPG, ktoré sa vydalo vlastnou cestou. Reakcie hráčov boli rôzne, predajnosť však hovorila sama za seba. Vlastná cesta spočívala v oklieštení klasických RPG prvkov a ich kompenzácií sociálnymi prvkami. O tom ale neskôr.
Fable malo na svoju dobu pomerne pokročilú grafiku, teda aspoň čo sa týka prvého dielu. Ako to už pri každej klasickej sérií býva, aj Fable diel od dielu upadal nielen na systéme, ale aj na grafike.
Od rozprávky k infantilnosti
Druhý diel pre istotu vyšiel len na konzoliach a tretí, pomerne nedávny diel svojou grafikou a možnosťami sociálnej interakcie pripomínal terapeutickú pomôcku na spôsob metadonu pre pedofilov.
Čim bola teda tá Fable séria tak výnimočná? Ako to už u Mr. Molyneauxa chodí, musel do toho opäť vložiť dáky svoj originálny prvok. V tomto prípade bol Fable prvou hrou, ktorá dala možnosť hlavnému hrdinovi vychutnávať si priebežne plody svojich rozhodnutí a žiť, hoci obmedzene, svoj život mimo deja. V princípe to spočívalo v tom, že ste si mohli zaobstarať dom. Prípadne viacero domov. Alebo obchod. Ak ste mali viac nehnuteľností, dali sa prenajať a kasírovať zlaťáky. Fable sa tak stal prvým simulátorom trhu s realitami. Mohli ste sa oženiť/vydať. Teda za predpokladu, že ste bol kladnou postavou. Podľa vašich rozhodnutí sa menil aj váš ctený vzhľad, ktorý vám dodal anjelský výraz, poletujúcich motýľov a vo finále aj svätožiaru.
Dobrák alebo Big bad boy
Alebo aj nie. V prípade, že ste sa rozhodli ísť cestou inšpirovanou skôr filozofiou Nosiča svetla (som zvedavý, koľkí z vás to pochopia :-P ), vzbĺkli vám oči a narástli vám poriadne rohy (väčšina hráčov akosi automaticky začala častejšie kontrolovať manželku, ak dáku stihli mať). Ale to, čo bolo pre Fable ikonické, bola interakcia s okolím a ujetý humor. Podľa vašej povahy ste získavali sociálne návyky v podobe ikonky, kedy ste sa mohli doslova s hocikým porozprávať, prdieť, dať mu dar, vysmievať sa, vtipkovať, ale aj dať po papuli a urážať.
A v ktorej inej hre ste mali možnosť zúčastniť sa pretekov v kopaní sliepok do zadku, za čo vám odmenou bola prilba v tvare slepačej hlavy? So svojou postavou ste mohli robiť prakticky čokoľvek, rôzne jej upravovať porast na tvári, celý sa potetovať, získavať výdrž v chlastaní, a pod.
Príbeh o malej sirote
Príbeh sa zásadne točil okolo tuctových klišé. Ako dieťa vám zabili celú rodinu, tak ste sa stali hrdinom, ktorý ich pomsti a zaženie zlo. Poprípade sa stane rovnako sviňou, po akých išiel. Inak obsahuje príbeh všetky tie „nečakané“ odbočky, ktoré má severoamerické publikum tak rado: zrada, tajomná minulosť rodiča, stratené amulety, ktoré bohvie prečo niekto rozhádzal po celej krajine, atď. Jediná vec, ktorá sa za celú sériu zmenila aspoň v poslednom dieli, bol posun zo stredoveku do istého steampunku, kedy už miesto lukov nastúpili muškety.
Fable bol zaujímavý pokus, ktorý potom už len vykrádal sám seba. Úplne zmršený tretí diel dúfajme sériu zakončí, aby aspoň výborný prvý diel ostal v pamäti hráčov ako legenda. (Text: Ivan Zich)
Svet: Krajina/kontinent Albion, na prvý pohľad klasická fantasy zmes stredoveku a rozprávky. V tomto prípade ale viac rozpávky. Všetko je farebné, komiksovo prehnané. Obyvatelia pripomínajú Brouka Pytlíka, ale zase im môžete kedykoľvek zasadiť po šiške.
Nezabudnuteľné momenty:Ako pre každého, prvý sex :)
Zvláštnosť: Zvlášnosť Fable bolo kompletné nadabovanie, a to naozaj profesionálne. Teda až na hlavného hrdinu, ktorý ako správny intelektuála drsňák k tomu nepotrebuje celú dobu povedať ani slovo, všetky rozhovory zrejme rieši telepaticky.
Variabilita povolaní: SMála aj veľká. V zásade len dve, mág a bojovník. Povolanie sa však nevyberá, skúsenosti si pridávate kam chcete. Takže môžete byť aj čarujúci šermiar, aj číry hrdlorez či ohňoguľometčík.
Maximálny level: Inu, keď naplníte všetky vlastnosti., ale to chcem vážne vidieť, pošlite mi screenshot :-P
Poznámka: Hra s podtitulom Last Chapters najskôr vyšla na konzolu, teda aj štýl je konzolový. Hrdina ste preto, lebo začínate v Gilde Hrdinov.