Guild Wars 2: Zoya

 

Veľký závod o to, kto sa stane „WoW killerom“ pokračuje. Od titulu, ktorý nepýta mesačné poplatky, by ste čakali, že pôjde o niečo odľahčenejšie a menšie, niečo za pár centov u Vietnamca na trhu. Opak je pravdou – Guild Wars 2 je áčkovou hrou, po všetkých stránkach.

Zo začiatku tu neriešime žiadne veľké veci – drakov, vojny, politiku. Sme obyčajní obyvatelia Tyrie a toto je náš príbeh. Šibnuté Asury sa tlčú s vlastnými golemami, ktorí lokálne povstali a niekde na severe Tyrie sa zobúdza Norn s príšernou opicou a strašným pocitom, že počas pitky vyviedol niečo zlé.

Začiatok hry je akčný a dynamický ako vlastne celá hra. Niektorých možno prekvapí, že napríklad nekromancer sa môže oháňať sekerou, bojovník sa môže hrať s lukom na rangera a opačne – ranger naháňať zajace po lese s mečom. Dynamika hry spočíva v samo-objavujúcich sas questoch a neustálych eventoch – stále sa okolo vás niečo deje a vy nemusíte behať medzi NPCčkami. Eventy nie sú až taká novinka ako autori sľubovali – je to to isté, čo v Rifte, akurát oveľa rozmanitejšie, ale zase nevidno v UI okolidúcich parťákov. Mimochodom, nájdu sa nejaké eventy, ktoré sú i po dlhom betateste nefunkčné.

Po pár sklamaniach na poli MMORPG z uplynulého roka sme čakali nedočkavo na začiatok jesene – čo teda z tých veľkých sľubov nakoniec vypadne. Zatiaľ vypadlo pár datadiskov k existujúcim hrám, Pandy k obstarožnému Wowku a Guild Wars 2, kde sa autori zaťato snažia uľahčiť hráčom hru ako to len ide. Mimochodom, miestami je to na sólovanie predsa len ťažké, takže sa nebojte, že ide o hračku pre malé deti.

Z názvu Guild Wars vyplýva, že by tu mali bojovať proti sebe gildy. To sa zatiaľ ešte nedeje, hoci v jednotke je už dlhší čas pekne motivačný rebríček úspešnosti gíld. PVP sa tu delí na časti – behanie po battlegroundoch a World vs World. Malé bitky, ktorých sa naraz hrá niekoľko stoviek (a vy si môžete vybrať, kam chcete) sú o jednoduchých a malých bojiskách (zatiaľ sú v ponuke štyri), s jednoduchým obsadzovacím princípom a kopou rýchlej akcie.

Dá sa tu strieľať trebuchetmi po nepriateľoch, ničiť niečo z okolia, sem-tam prihodiť bodíky za NPC bossíka. Je to zábava a nováčikovi to bude pripadať ako pekný guláš (bordel je slovo, ktoré klient cenzuruje, hoci iné evergreeny ako slová nazi alebo slovenské nadávky nie :)). Tímy sú náhodné, modrí proti červeným, v podstate sa ťažko rozoznáva povolanie protihráčov, ale taktika je aj tak nanič, pretože netušíte, ako si nepriatelia namixovali skilly. Takže ide hlavne o rýchlu a zábavnú rúbanicu.

Autori absolútne nevyužili potenciál príbehu (napríklad nenávisť medzi Charrmi a ľudmi) a každý bojuje s každým. Škoda no. Takže frakcie a trochu zdravej rivality sa tu nekonajú. To sme, samozrejme, neprišli k turnajom. Tie si tu môžete sami zorganizovať, alebo si počkať napríklad na veľký ročný súboj a podobne. O čo ide, ešte nevieme, ale sme veľmi zvedaví.

Výsledy zúročite v pvp rankoch, za ktoré si môžete nakupovať pvp veci. Ak čakáte ale, že vám z tých bedien padne gear s lepšími statmi, tak ste na omyle – staty sú, žiaľ rovnaké, ovplyvníte len drobnosti. Ranky lezú príšerne pomaly, takže 80tka vydá asi na pár tisíc hier. Inak ak vám ide len o PVP… dá sa hrať od levelu 1, keď vás pri vstupe do zóny prepne na 80tku a dostanete dokonca základnú výbavu. Takéto striktné oddelenie dvoch módov hry sa nám úplne nepáči – veď povážte, tešíte sa na objavovanie azlepšovanie svojej postavy a zrazu máte všetko prístupné.

Rivalita sa napokon dostaví – na mohutnej scéne World vs World módu, kde bojujú proti sebe celé servery. Mapy a štruktúry sú tu obrovské a ide podľa nás o jeden z divov počítačového sveta, ktorý treba navštíviť (radšej nie v nedeľu večer, lebo sa načakáte). Vlastne ani nevieme ako sa balancujú počty hráčov, keď jeden server má 90 tisíc hráčov a iný 30 tisíc. Časom sa to dozvieme – zatiaľ sme neobjavili všetko a že toho táto hra ponúka.

Vrátime sa ešte nachvíľku k expeniu. Zabudnite, že vám budú pomáhať vyššie levely. Všetko si oddriete sami. Lebo ak vkročíte s vysokým levelom do nižšej lokácie, hra vám levely automaticky zrazí. Takže sa môžete veselo trápiť s najľahšími potvorami v hre., Príbeh je parádny – veru, i na ten je tu dôraz. Koho to nebaví, odkliká. Ale my vám garantujeme, že ide o celkom podarenú vec. A tiež veľmi členitú. Pri tvorbe postavy si totiž určíte niekoľko rysov, ktoré ovlyvnia dej, takže tých variácií príbehov pre každú rasu je vlastne docela veľa.

Ak ste počuli, že sa tu dá expiť craftingom, je to pravda. Aj padlo zopár tisíc krátkych banov, keď hráči vymakali svoje postavy len craftom. Crafting je obligátne nudný a preto sa autori rozhodli ho okoreniť XP-čkami za odmenu. Nuž a tak. Profky môžete mať dve a nie je nutné trénovať aj „zberačské“ skilly.

Systém skillov, čiže kúziel a schopností je mimoriadne rozmanitý a originálny. V podstate ide o to, že postavy sú mimoriadne tvárne a môžete sa uberať naozaj veľa smermi. Okrem toho tu máte niečo ako talenty – Traits, ktorých je až 5 stromov, ktoré sa dajú ľubovoľne kombinovať – bude lepšie to nerozoberať.

Mnohé recenzie Guild Wars 2 sa zvrhli kvôli tomu, že recenent začal nadšene popisovať, možné kombinácie, rozmanitosť a množstvo dostupných skillov. My len dodajme, že veľmi veľa záleží od zbrane, ktorú si vyberiete za svoju družku. Ak vám to za váš class nejde – nie je to hanba. Nám sa napríklad nedarilo s ťažším nekromancerom a preto hráme za ľahšieho rangera, s ktorým nám to ide :).

Vôbec, autori hry zrejme veľmi dlho študovali iné MMORPG a chyby v nich a pokúsili sa vo svojom dielku dať hráčom úplne všetko v ideálnej podobe. A dali si aj robotu – vraj sa hra preto tak dlho odkladala, pretože v ArenaNete pracovali na podvodnom svete. Ten je, mimochodom úžasný. Kým v najdrahšej hre na svete si autori ani nedali námahu čokoľvek okolo vody robiť a ignorovali ju, v Guild Wars 2 má každé jazierko krásny podvodný život. A vy tu bojujete s harúnou a novou sadou schopností. A so šnorchlom na tvári.

Grafika a efekty sú špičkové. O hudbu sa postarali kanóny typu Jeremy Soule. Na plných detailoch sme to síce rozchodili, ale FPS a loadingy neboli nič moc. stačilo ale povypínať niektoré efekty a všetko sa rozbehlo krásne rýchlo. Technológia je na úrovni.

Niektorým sa možno nebude páčiť umelecký layout hry – animácie vytvorené zo statických obrázkov. Ale to už ku Guild Wars 2 patrí. Aspoň majú obrázkov a artworkov obrovské hromady, narozdiel od WoW, kde je krásna a úžasná animácia na 1,5 minúty alebo Star Wars, kde si s jedným artworkom vystačia pri každej príležitosti.

Skrátka je toho priveľa, než sa zmestí do jedného textu. zahrajte si sami a uvidíte – a nepreháňajte to s farbičkami, s ktorými si môžete kedykoľvek a akokoľvek prefarbiť všetky kusy svojej výbavy. A v PVP nezabúdajte stále uskakovať. A dorážať nepriateľov. A… tak ďalej.

Svet: planéta Tyria a severný kontinent s rovnakým názvom. Je síce na severe, ale nájdeme tu aj púšte či džungle. Svet obýva päť dominantných rás, ktoré majú na seba ťažké srdce – po strašných a dlhých vojnách. Rás je samozrejme, oveľa viac – napríklad chytré Asury sa pokúšajú domestikovať hlúpu rasu potkanov a podobne. Hlavnými rasami sú: Charrovia, veľkí tigro-býci (?), ktorí žijú len pre boj, najlepšie sa im behá po štyroch a náramne dobre sa vynímajú v plnej plátovej zbroji. Potom sú tu štandardní ľudia, trošku zatrpknutí po strate veľkých území, ale odhodlaní brániť svoj posledný kúsok zeme. Ďalej tu máme Sylvarov, ktorí nahrádzajú elfov. Nerodia sa a neumierajú, a sú, hm, plní halúzok a stromových listov. Norni pripomínajú Nordov zo Skyrimu – severská rasa urastených a driečnych bojovníkov, ktorým hlavu plnia myšlienky o slávnych činoch, veľkých pitkách a nezabudnuteľných lovoch. No a ostávajú Asury – malí vzrastom, veľkí intelektom. Sú plní čudáctva a vynaliezania, súčasťou ich života sú roztodivné vynálezy a podradné práce u nich vykonávajú už len golemi. A je s nimi veľká sranda, pretože majú najvtipnejší príbeh.

Nezabudnuteľné momenty: Monumentálne panorámy, krásne hlavné mestá… a obrovské mapy pre World vs. World mód. V prvom dieli sa nedalo skákať – len v meste, keď ste napísali /jump. V Guild Wars sú rozmiestnené stovky „skákačiek“, ktoré sú tak trochu malé puzzle s odmenami a hlavne sú zábavné!

Zvláštnosť: Uľahčovanie skoro každého aspektu v hre, tak aby sa človek absolútne ničím nezdržoval, sa po tomto titule stane vo svete MMORPG asi módou. Preč so Star Wars, kde kvôli jednému questu musíte cestovať ako tĺci 10 minút, prechádzať airlockami na hviezdnych staniciach s 10-timi nudnými loadingami s rovnakým obrázkom. Tu je skoro každých 10 metrov teleport alebo veľká brána(trochu to vyvažuje absencia mountov). Keď vám klesnú hitpointy na nulu, stále sa môžete na zemi brániť a oživiť sa. Keď craftíte veľa vecí, hneď je to hotové. Na pvp ostrov alebo WvW zóny sa dostanete jediným klikom. Questy nemusíte brať ani odovzdávať – sami sa vám ponúkajú, NPC len pošle zdvorilostné poďakovanie poštou – ktorá je ako inak, už v interface hráča, takže ani k pošte netreba chodiť. Ak ste PVP hráč, nemusíte expiť do 80tky – staňte sa legendou už na lvl 1. Peta nemusíte privolávať, alebo odvolávať, nemôže ani zomrieť – v najhoršom prestane bojovať a hneď ho vymeníte. A tak je to tu so všetkým.

Variabilita povolaní: Osmička viac-menej štandardných povolaní. Niektorým nepasujú do fantasy hry Inžinieri, ale to ich rýchlo prejde, keď dostanú na chrbát kanister s benzínom a do ruky plameňomet. Zvláštni sú možno Mesmeri – druh čarodejníkov, ktorí sa sústreďujú na ilúzie a klam, v pvp inak pekné svine, ktorých je nájsť medzi tými ich klonmi. Všetky postavy majú heal, nie je tu klasické delenie na tank-dmg-heal, takže pri ťažkých výpravách obstojí najlepšie tá skupina, kde sa hráči navzájom supportujú.

Poznámka: Áno je to pravda, nikto od vás nepýta žiadne poplatky, okrem ceny hry. Je tu internetový obchod, kde sú zatiaľ veci, ktoré ovlypňujú estetiku a nie hrateľnosť – napríklad klobúky, uniformy, okuliare a plno iných blbostičiek. Veľa muziky za málo peňazí (teda ak to budete hrať dlho).

O autorovi Zobraziť všetky články

admin