Mass Effect 2

 

Séria Mass Effect patrí k herným fenoménom súčasnosti. Každý priaznivec sci-fi RPG očakáva s napätím tretí diel, ktorý vyjde čoskoro. Prvý diel spôsobil malú revolúciu, koniec koncov ako väčšina prvých dielov od BioWaru. A druhý tiež. Na rozdiel od zaužívanej praxe šlo napriek krátkej vývojovej doby o plnohodnotný druhý diel, ktorý podľa väčšiny hráčov nechal staršieho brata ďaleko za sebou. Len škoda, že tento jav je taký ojedinelý.

Svet Mass Effectu je rozsiahly. V prackách máte celú galaxiu, humanoidných mimozemšťanov, veľký arzenál a prst na spúšti sa chveje. Poďme sa na celý tento fenomén pozrieť bližšie.

Ste Shepard. Teda boli ste. Na tom by nebolo nič zvláštne, mohli ste si vybrať krstné meno, pohlavie a potom sa veľmi (ne)seriózne pohrať s vlastnými črtami. Keď ste už boli dostatočne spokojný s vizuálom tváre, o ktorej si väčšina hráčov naivne namýšlala, že je ich verným zrkadlom, vytvorili ste si svoju minulosť a povolanie. Napriek zdanlivo malým rozdielom výber minulosti určoval mnohé veci priamo v hre. Ako s vojnovým veteránom sa k vám vojaci správali ohľaduplnejšie. Napríklad vás nechali vojsť na miesta, kde by ste inak potrebovali splniť quest, a podobne.

Svet sa s vami veľmi nemaznal. Ľudia boli vo vesmíre tak trochu nováčikovia. Len pred pár desiatkami rokov sa dostali ďalej ako na Mesiac, a preto sú všetkými mimozemskými rasami podceňovaní, a pravdaže aj obávaní. To druhé najmä kvôli vlastnostiam, ktoré všetci bežne využívame, ale radi na ne nadávame, ak ich použije niekto iný. Napríklad nebotyčnú aroganciu, tvrdohlavosť a až nepredstaviteľnú (pre mimozemšťanov) mocibažnosť. Príbeh vám neprezradím, séria je stále aktuálna. Bonznem však, že je plná originálnych zvratov (napr. na začiatku druhého dielu zomriete) a pred hraním dvojky rozhodne odporúčam prejsť prvý diel. Na vás ako prvom človečom členovi elitnej jednotky Spectre je zachrániť galaxiu pred rasou, ktorá má zálusk na kompletné vyhladenie života.

Prostredie oboch dielov je trochu monotónne. Takmer akoby BioWare mal manuál, podľa ktorého skladá vo svojich sci-fi rpg svety a lokácie. Kedže však príbeh bežal pomerne rýchlym spádom, mnohé tieto drobné nedostatky ste vnímali nanajvýš cez zameriavač útočnej pušky. Zaujímavé na prostredí sociálnom však bolo to, že ľudstvo bolo kolektívne postavené do roli menejcennej rasy, ktorou ostatné rozvinutejšie mimozemské kreatúry pohŕdali ako niečim, čo je viac chorobou ako živočíšnym druhom. Tvorcovia tak nastoľovali v príbehu morálne voľby, ktoré mnohí chtiac-nechtiac museli preniesť aj do života. Alebo ste už našli inú hru, ktorá by hráčovi tak názorne dávala pocítiť, ako veľmi dokáže človeka nasrať, keď mu nejaký vykuk s chápadlami na xichte nadáva do nádorov? Na konci hry ste sa dokonca na základe celého prístupu museli rozhodnúť, či celú galaktickú vládu necháte pri masovom útoku nepriateľov vyhladiť. Ja som ich aj pri opakovanom hraní nechal skapať a nastolil tak dominanciu ľudí. Ten ich otvorený rasizmus ma proste štval.

Druhý diel priniesol mnohé zjednodušenie a preniesol sériu skôr do oblasti akčných hier s prvkami rpg. Naďalej ste rozvíjali rôzne vlastnosti, ale viac ako tie boli potrebné nové vylepšenia brnení a zbraní. Tentoraz ste si ich však museli vyvinúť v labáku na lodi, zozbierať na planétach materiál a vyrobiť. Osobne mám radšej systém, kde proste prídem do obchodu/siete/brlohu, vytiahnem kredity/zlato/peniaze/tovar na výmenu a nové hračky proste kúpim. Celkovo však bol druhý diel hodnotený recenzantami kladnejšie. (Text: Ivan Zich)

Nuž a k tretiemu dielu dodajme, že sa mu zrejme predsa len podarilo jedno svetové prvenstvo – jeho logike odporujúce konce naštvali asi najviac hráčov zo všetkých hier: :)

Svet: Galaxia naša rodná, Citadela v tvare polorozkvitnutého tulipánu, v druhom dieli pribudli nové planéty, ktorých cieľom je poskytnúť hráčovi všemožný material na upgrady. Sem-tam vesmírne stanice a havarované lode.

Nezabudnuteľné momenty:Každý hráč si našiel čosi iné. Väčšinou to spočívalo vo vtipných konverzáciách. Môj osobný najlepší moment však prišiel na konci prvého dielu, keď som sa bez ohľadu na povahu hlavného hrdinu mohol spokojne rozhodnúť, či celú galaktickú vládu pošlem do pekla, alebo ich zachránim. Zistil som, že až taký dobrák nie som :).

Zvláštnosť: Mass Effect sám o sebe neobsahuje žiadny originálny prvok. Celý herný svet je kompilát. Avšak alchýmia zafungovala a všetky prvky sú v oboch dieloch niekedy rozdielne (v prvom dieli do zbraní nejde žiadna munícia), ale vždy dokonale vyvážené.

Variabilita povolaní: Slabá. V podstate existujú len tri: technik, biotik a vojak. Potom ešte pár ich vzájomných kombinácií. V prvom dieli voľbu ovplyvňoval najmä rozsah použiteľných zbraní a schopnosť hackovania. Zjednodušenia druhého dielu však priniesli prakticy úplný zánik povolaní, ktoré ste si už vyberali len na základe 1-2 vlastností, ktoré ste počas hry používali. O to starostlivejšie však hráč musel vyberať svojich spolubojovníkov.

Maximálny level: Prvý diel 60, v druhom dieli len polovica. Vysvetlenie v recenzii.

Poznámka: Okrem verzií pre konzoly a PC vydal BioWare aj menej známu Mass Effect Galaxy pre iPod. Z vlastnej skúsenosti môžem potvrdiť, že zábavnosťou sa hra blíži novoročnému prejavu pána prezidenta G. Monotónnosť a slabá akcia bez výrazných rpg prvkov je neobľúbeným bratrancom Mass Effect rodinky.

O autorovi Zobraziť všetky články

admin