Na pive
Truman vyhral voľby

Truman vyhral voľbyMali by sme sa pozastavovať, keď médiá oznámia, že Sarah Palinová vyzýva na bombardovanie Česka? Však redaktori Bleskoviek sú tiež len ľudia a vidno, že celý deň trávia na Facebooku, kde správa pôvodne ako vtip kokolovala. Väčší “prúser” je, že aj “seriózny” Slovenský rozhlas uveril, že nešťastná republikánka Sarah si tiež pomýlila čečenských teroristov s českými pivármi.

Toto však nie sú veľké omyly. U nás je to docela jedno – slovenský priemerný čitateľ nie je najbystrejší a hľadá lapsusy tam, kde nie sú, a tam kde sú, ich zožerie aj s navijakom (schválne, koľkí dodnes veria aprílovým vtipom o Starých Slovákoch alebo im je fuk, keď si SITA mýli ropu s obyčajným olejom?).

Poďme sa pozrieť na neúmyselné kačice vo veľkých západných mediálnych domoch.

Veľkým a známym trapasom boli správy, že Al Gore vyhral voľby na Floride v roku 2000. Zbožné prianie demokratov. Ako vieme, o pár hlasov to napokon dal Bush junior a z Gora sa stal len známy ekologický aktivista, ktorého bežný Slovák zaregistruje skôr v Simpsonovcoch ako na nejakom enviromentálnom paneli.

Všelijaké “chybičky” sa stávajú. Anglický Evening Standard napríklad zverejnil správu o schválenom rozpočte trochu skôr, než ho Horná snemovňa vôbec schválila. Opoziční poslanci neverili svojim očiam a novinári si zavarili na vyšetrovanie.

Čo však v prípade, keď Chicago Daily Tribune oznámi, že Dewey porazil v prezidentských voľbách Trumana (toho, čo zhodil atómové bomby na Japoncov). To už je slušná hanba. Truman mal krásnu fotku s novinami, ktoré potom nadšene všade ukazoval. Tribúne nepomohla vtedy ani technika viacerých dopredu pripravených verzií tituliek. Trumana z novinami nafotili zlomyseľní kolegovia od konkurencie zo všetkých možných uhlov.

Za minulý rok v Amerike vyhral prvú cenu trapas dvoch gigantov – CNN a Fox News, kde nedočkaví reportéri poplietli výrok Najvyššieho súdu o povinnom a individuálnom zdravotnom poistení. Samozrejme, kým reportéri agentúr ešte dojedali hambáča z bufetu, CNN musela mať správu prvá a Fox, aby nezaostával, správu okamžite prebral. Dôkaz, že komplikované legislatívne témy by mali horúce novinárske hlavy najskôr premyslieť nad tanierom tresky z dvoma rožkami (ako u nás), než ich pustia online do éteru a do sociálnych sietí.

Niektoré chybičky sú celkom srandovné – ako keď v New York Times elitný stĺpčekar nedočítal Sartrovu filozofiu do konca a miesto výroku “peklo je byť s ostatnými ľuďmi” vložil nešťastnému Francúzovi do úst “peklo je, keď ostatní sú na raňajkách”.

Prepáčte, ľudia

Mimochodom, keď už príde na na ospravedlňovanie, západné médiá sa občas snažia z hanby vykľučkovať s humorom. Napríklad Economist raz zakončil ospravedlnenie takto: “This is not true. Sorry. We must have been drunk on the job.”

Dilemu riešil aj slovenský Nový čas – keď napriek zákazu ich fotograf odfotil prirodzenia slovenských hercov v hre Do naha! (v divadle bolo efektné zatemnenie, ale blesk je blesk), tak pri patetickom ospravedlnení zverejnil inkriminovanú fotku ešte raz. Babky mali čo študovať.

Bulvár vie opravu zobrať s pompou a ešte z toho vyťažiť. Keď britský The Sun zverejnil nepravdu založenú na dezinformáciách pod desaťcentimetrovým titulkom The Truth, tak opravu zverejnil tiež na prvej strane s titulkom The real truth a v texte si náležite s emóciami nasypú novinári popol na hlavu – čo v konečnom dôsledku tiež prinesie zopár čitateľov. Inak šlo o správu o 23 rokov starú správu o smrti 96 fanúšikov pri futbalovom zápase a britskí novinári označujú tento incident za najčiernejší deň žurnalistiky. To u nás sa právnici neboja vyhlásiť, že karikatúra by “mala byť opravená” – ako inak – inou karikatúrou.

Kto vie, či padali hlavy, keď Čínania nepochopili “cibuľový” vtip zo západu, že bacuľatý Kim Čong-Un je obzvlášť príťažlivý mladý muž. Podobnému “spoofu” naleteli aj Iránske agentúry, keď hrdo oznámili, že ich prezident Mahmúd Ahmadínedžád je všade vo svete populárnejší ako Obama.

Smiešni, ale nekompromisní

Nesmierne zábavný prešľap sa podaril BBC. Istý Guy Goma sa stal slávnym (a má pekne obsiahlu wiki stránku), pretože si ho v živom vyslielaní pomýlili s inými chlapíkom, ktorý sa tiež volal Guy. Zmätené grimasy a neistota chlapcovi z Konga s okrúhlou dobráckou tvárou v štúdiu BBC skrátka nie vždy pomôžu. Čakal, že sa ho budú pýtať na prácu s dátami v korporácii, miesto toho na neho moderátorka spustila otázky ohľadom hudobného priemyslu a sporu Beatles s Apple. Guy Goma bol prekvapený. V tom neklamal.

Inak sa ale v BBC vedia s omylmi pekne vysporiadať. Riaditeľa Georga Entwistleho vyhodili po 8 týždňoch z práce s krásnou pokutou 450 tisíc libier za to, že BBC papagájovala istú dezinformáciu o sexuálnom zneužívaní v domovoch starostlivosti v 70-tych rokoch, kačicu, ktorú poslušne prebrala väčšina médií. Tony Evans zo športovej sekcie The Times by si mal dávať pozor, keď píše futbalové správy z Kataru a jeho posádka si nevšimne, že informácia je založená na vtipnej karikatúre.

O autorovi Zobraziť všetky články

admin