Na pive
Xena dáva armádu

Xena dáva armádu

Seriály sú nevyčerpateľnou studňou klišé, opakovaných blbostí, nefungujúcej fyziky a atakov na duševné zdravie diváka. Poďme si rozobrať niektoré vypuklé chlopotiny:

Odpájanie bomby – pekné absurdity nastávajú pri zneškodňovaní bômb. Každý zločinec, čo plánuje vyhodiť mesto do luftu používa bombu s časovačom s pekne veľkými číslicami. Navyše zrejme existuje aj nejaká medzinárodná norma na farbu drôtov, pretože každý terorista, ktorý bombu vyrába podomácky a chce, aby bola nezneškodniteľná, postupuje presne podľa návodu pre idiotov. Takže 3, 2, 1…. výdych hlavného hrdinu, poprípade uvoľnenie hrudníka hlavnej hrdinky.

Ochutnávanie drog – skúsený kriminalista v seriáli nikdy neváha, hneď strčí nožík do sáčku s heroínom, prehltne a znalecky ohodnotí kvalitu drogy. V normálnom živote by takého debila mali hneď vykopnúť z policajného zboru. Ten biely prášok nemusí byť ani antrax, ani múka, aby sa človek zamyslel.

Stopovanie telefonátu – nesmierne obohraté klišé. Zloduch nám volá, vysmieva sa nám a my hľadáme jeho polohu. Zloduch ale vie podľa Slovenskej technickej normy, v ktorej sekunde musí prestať telefonovať, aby ho statoční americkí agenti neodhalili.

Zranenia – prestrelená stehenná kosť s aortou? Noa čo? Treba bojovať ďalej, alebo sa aspoň potácať cez nepriateľské mŕtvoly. V skutočnosti proste platí iná fyzika ako na plátne. Osobitnou kapitolou zranení je mučenie – tu si treba dať pozor, aby sme si herca nezmrzačili. Miesto doporučovaného strihania prstov alebo pílenia zubov, je treba hrdinu udierať päsťami, alebo do neho púšťať elektriku, čo ho len sympaticky rozstrapatí. V seriáli Alias ide zvrátený zloduch mučiť pozitívnu postavu, vyberá si svoj arzenál skalpelov a naleštených zverských nástrojov na rezanie, ale nakoniec pustí do hrdinky len pár voltov. Aby opeknela.

Strhnutie šnúrky z krku – chcete niečo povýšene niekomu strhnúť z krku? Veľa šťastia pri skúšaní… Neublížte si pri tom.

Skoky do vody – pri skokoch do vody by mali tvorcovia pridávať dodatky, aby to diváci neskúšali doma. V seriáloch a filmoch sa do vody skáče zvyčajne tak z kilometrovej výšky. Čo by človeka spoľahlivo rozlámalo na kusy, je v seriáli len také čľupnutie do misy a pár bubliniek pre efekt. Mitch Buchanan by vedel rozprávať. Ten skákal aj s vybuchujúcimi granátmi za pätami. A čo také skoky s autom? 50-metrový autový skok a s pasažiermi to hrkne len tak, ako keď dedinský autobusár prejde po spomaľovači.

Streľba vedľa – asi najväčší evergreen všetkých čias a nielen s Chuckom Norrisom. Načo je partia hrôzostrašných vojnových psov, ktorí po vás pália arzenálom, ktorý by vyčistil nejedny kasárne, ak sa netrafia? Seriálovi zabijaci sú spravidla nebezpeční asi ako mackovia v detskej postieľke. Samozrejme, výbuchy malých atómoviek zlej strane tiež nepomôžu.

Seriálové armády – kopa ľudí, to je v seriáli problém. V takom Herculesovi alebo Xene tvorili nepriateľské armády (predné voje, zbory, národy) zhruba 5ti až 10ti štatisti, ktorých naši hrdinovia ručne vymlátili. Navyše aj treťotriedny herec je len človek a nedokáže sa biť so všetkými naraz – preto štatisti len tak behali dokola, kým si to hrdina vybavoval s dvomi až tromi nepriateľmi. Samozrejme, každá nepriateľská armáda musí zhynúť, ak ide o záchranu nejakej princeznej v podprsenke.

Hľadanie hesla – spomínate si, keď v JAGu na začiatku prišla mladá blondýnka s vystretou hruďou (neskôr nahradená brunetou s oveľa väčšou hruďou) a zahlásila, že je špecialistka na rozlamovanie hesiel a že najťažší jej trval 3 dni, lebo bol v čínštine? A sme došli. Keď si sadla k počítaču, tak prstami len tak behala po písmenách naverímvboha, ako v osobitnej škole. Jedno heslo sa im podarilo objaviť asi sekundu svetového času pred výbuchom bomby (samozrejme nie špáraním sa v systéme, ale uhádli číslo-dátum, pre ktoré mal hlavný zloduch slabosť).

Zoom – v kriminálnych seriáloch sa to absurdnými zoomami len tak hemží. Z odrazu na nárazníku auta vám mladé laborantky / agentky s mystickými vidinami spoľahlivo rozrenderujú a rozšifrujú profil každého zločinca. Čo je pre niekoho len biela bodka, je pre seriálového kriminalistu obrovský bilboard s tisíckou detailou, farebnými záhradkami a čísielkami v pootvorenom telefónnom zozname na opačnej strane ulice.

Experti a analytici – v Amerike spôsobujú kriminálne seriály pekné problémy. Laickí porotcovia na súdoch majú neuveriteľné predstavy o forenzných technikách vyšetrovania, o balistike, lekárstve a podobne. V takom NCIS majú v pivnici jednu mladú gotickú pipku, ktorá z kúska vlasu určí čas páchateľovej návštevy toalety pred 3 rokmi, pričom sa vyzná vo všetkých možných vedných a počítačových odboroch. Divím sa, že ešte nevyriešila globálne otepľovanie.

Vyslobodenie z pút – existujú také putá, reťaze, laná, energetické steny, ktoré by udržali hrdinu uväzneného? Herec sa musí vyvliecť zo všetkého a keď to nejde, isto sa v miestnosti nájde niečo ostré, čo prereže každý špagát. Zvyčajne na to stačí čas, keď hlavný zloduch dáva hlavné vysvetľovačky do záznamníku a odhaľuje svoje geniálne diabolské plány verejnosti, aby mohli byť včas prekazené.

Páska cez ústa – každý si to môže vyskúšať doma. Áno, páska cez ústa (povraz, šatka, čokoľvek) človeku naozaj nezabránia vyludzovať zvuky.

Zápalka do benzínu – toto doma radšej neskúšajte. Ale to len pre istotu. Nič sa totiž nestane, len toľko, že zápalka zhasne ako keď ju hodíte do vody, respektíve zhasne ešte vo vzduchu pri lete.

Zvuky – tasenie nožíka z pošvy, komiksové zvuky palných zbraní, a absurdné zvuky pri bitke, na to sme si pri seriáloch dávno zvykli. Pri nejakej talianskej naháňačkovej fackovacej komédii to nevadí – ale všimnite si, že v supervážne sa tváriach seriáloch a filmoch znejú stále tie isté hovadiny, ktoré vyrobil nejaký zvukár v 30-tych rokoch minulého storočia, keď prišiel do módy zvuk. Aj keď – ako by vlastne mala znieť pištoľ, ktorú užívateľ frajersky drží tak, že by mu v reálnom živote zlomil zápästie, alebo ho aspoň poriadne kopla. Zvuky vo vesmíre… to je už iná liga. Alebo taký zvuk prostredia v seriáli MASH. Všimli ste si, že za tých 300 dielov je tam asi tá istá 5-sekundová sľučka “táborového” zvuku, kde štartuje džíp? Za existenciu seriálu tam ten džíp naštartuje asi 100-tisíckrát.

O autorovi Zobraziť všetky články

admin