World of Warcraft: Shadowlands - Revendreth

Vyšiel datadisk k wowku. Už deviaty. Ráta to ešte niekto? A áno, už mi chýba ten posledný BFA (Battle for Azeroth) :). Túto recenziu nepochopí nikto kto nehral wowko aspoň pár rokov. Snažím sa povedať, že žáner MMO degeneruje, ale nedokážem to vyjadriť normálnym jazykom.

Vždy keď vyjde nový datadisk, tak je jasné, že Wowko končí, že je to už kravina a pôjde do histórie. Akurát, že tá hra stále hýri hráčmi (čo je v  MMO jediné ozaj objektívne kritérium kvality). Ale i tak v tejto recenzii vyslovím myšlienku: Shadowlands nie je dobrý datadisk. Dobrý je len základ, ktorý bol vytvorený pred rokmi.

Tentokrát pomohol veľmi Covid – síce kvôli nemu a home officu vývojárov bol datadisk odložený, ale keď prišiel čas – Stormwind a Ogrimmar sa opäť zaplnili obrovskými zástupmi hráčov. Hral som to naživo a zároveň pozeral na Twitchi – to boli čísla. Ozaj vzrušujúca atmosféra spustenia nového sveta. Škoda, že ten Shadowlands je taký zvláštny a skôr v horšom zmysle slova.

Za prvé: nelezie mi do hlavy vôbec koncept príbehu. Afterlife. To sme akože v nebi? Shadowlands v knižke wow bol malý svet, ktorý čakal, že sa ho v budúcnosti niekto ujme. Sem tam v minulosti niekto spomenul slovo Shadowlands – a keď prišiel, totálne popiera zmysel celého Azerothu. V Legion sme bojovali proti ničiteľovi svetov, ktorý zapichuje meče do planét ako nič. Predsúpili sme pred panteón Bohov – celé sa to zdá v tieni Shadowlands ako banálny nezmysel.

Potvrdzuje sa, že keď príbeh graduje stále do obludnejších rozmerov, začína to byť pekne pritiahnuté za vlasy… (asi ako keď v Dragonballs šli tiež do neba). V minulosti sme cestovali časom. Zachraňovali svety. Teraz zachraňujeme realitu – pred týpkom, ktorý v traileri vyzeral úplne inak ako v hre. Je jasné, že Jailera (hlavného záporáka) zmenili na poslednú chvíľu – a zdá sa mi, že aj 4 svety Shadowlands podstúpili krkolomnú premenu, akoby autori nevedeli čo to je a prečo to je.

O čo ide Jailerovi (Zoovalovi) a Sylvanas nie je jasné. Akože rozbiť bariéru medzi životom a smrťou. Do toho trúsia únavné patetické repliky. Strašná blbosť bez hlavy a päty. Jailer nie je ani dvojrozmerný bubák, je jednorozmerný – proste chodí a všetko mučí a všetkým sa vyhráža. Zívačka. Príbeh Shadowlands je strašný. Bodaj by raz Blizzard spravil niečo normálne. Napríklad ako ten nový ostrov pre začínajúcich hráčov – to je pohodička. Viem si predstaviť, žeby tak spravili celý datadisk.

Menší príbeh s nohami pri zemi mi chýba. BFA bol mišmaš (4. vojna, trampoty z Azsharou, starí bohovia), ale už mi chýbajú tie trávnaté kopce Kul Tirasu a babka, čo má problémy s dvojhlavými obrom za svojím pitvorom. BFA bol pekný fantasy datadisk, aj keď jeho príbeh tiež nedával zmysel. Nové postavy (Calia, mladá Taelia) síce sú v Shadowlands, ale nedávajú žiadny zmysel.

Stále mi nejde to hlavy ten svet duší. V Legion bola Valhalla – kam chodili duše bojovníkov. To Shadowlands popiera – teraz bojovníci chodia do Maldraxxu. Kde štyri z piatich domov sú všetko, len nie bojovníci (špiónski chrobáci, nekromanti, plague doktori). Nič tam nedáva zmysel. Elfské duše boli od čias Warcraftu 3 predsa tie lesné bludičky. A teraz sa dozvedáme, že chodia do Shadowlands. Scenáristi hry majú evidentne v paži.

V Bastione, čo je také disneyovské nebo, je Uther Lightbringer. Predtým sa jeho duša občas zjavila v hrobke vo Western Plaguelands. A vraj bol celý čas v Bastione, len fialový a s veľmi okokoteným charakterom. Najväčší paladin pred Utherom, prvý Ashbringer, bol Mograine. Ten je v Maldraxxe ako Death Knight. Prečo preboha? To akože keď mi do tašky hodia keks v Tescu, tak do neba pôjdem ako zlodej? Aj iné postavy sú v Shadowlands resuscitované a odtrhunté od svojho pôvodného loru.

Hlavné mesto Oribos môže súťažiť o najškaredšie hlavné mesto Warraftu. Je maličké… a ako niekto poznamenal, je to skôr stanica metra, ako hlavné mesto – iba tadiaľ neustále prechádzate. Je tak krpaté… a to má byť Eternal City, supermetropola medzi životom a smrťou. Sú tu noví bohovia, ktorí svojou existenciou popierajú príbeh Warcraft do príchodu datadisku. Je tu akýsi spiaci Arbiter, v raide upír Sire, ktorý okrem replík nemá žiadny cieľ, iba slúžiť hlavnému bubákovi.

Pribudli len 4 nové mapy – ktoré sú dokonalou kópiou iných hier. Napríklad Ardenweald je kópia Val’Sharah z Legionu a hry Ori. Revendreth (na obrázku sa podaril), je skvelý, plný vežičiek a upírov. Ale tí upíri nedávajú zmysel. Sú takí kinder family friendly – necicajú krv, sú len škaredí. Celý ich príbeh rovnako ako ostatné príbehy nedáva zmysel. Načo sú doboha v nebi upíri? Načo sú v nebi hrobky? Prečo sa vlastne v nebi všetci zabíjajú? Kam idú ich duše, keď zmiznú už aj z poondiateho neba?

Keď sa smrteľník chce dostať do neba, musí sa modliť, stavať sochy a modly, a cvičiť sa v boji proti neveriacim. A keď vo Wowku dôjdete konečne do toho neba (Bastionu), zistíte, že sa tu každý modlí, stavia sochy a cvičí sa v boji. Frakcia Maldraxxus má slúžiť ako vojsko na ochranu Shadowlands, pričom Shadowland nikto nenapáda, okrem nich. Bože ako tu nič nedáva zmysel.

Hlavný príbeh spočíva v tom, že Jailer uniesol 4 lídrov a my ich máme zachrániť.  Vo veľmi nudnej novinke nazvanej Torghast Tower. Veža nuda. Neuveriteľná.. ako sa slušne povie to slovo. Musíte dokola a dokola točiť stále tie isté levely nudnej veže, aby vám padlo trochu regentu na výrobu legendárky a to je všetko. Btw, legendárky majú na rozdiel od BFA a Légie už len jednu schopnosť.

Hlavnou novinkou Shadowlands je lokácia The Maw. Má to byť ultimátne peklo. V skutočnosti je to tak maličká mapka, že na nej máte zakázané jazdiť na mountovi, aby vyzerala väčšia. Maw je otravný a hlavný dizajnér na Twittri priznal, že do neho hráči nejak nechodia. Zlaté Warfronty, zlaté Island Expedície, na ktoré sme nadávali v BFA. Príbeh je tak otrasný, že tlačia do hlavy, že z Mawu nikto v histórii vesmíru nikto neušiel.. načo sa vzápätí 5 metrov od vás objaví portál do preč. Maw nedáva zmysel (píšem to desiaty raz), je to mapa, čo existuje sama pre seba. Mimocodom, Maw a tá veža sú spravené systémom Diabla, takže je jasné, čo Blizzard spravil s vývojármi, čo mali udržiavať nažive Diablo 3.

Všetko v tomto datadisku je zle. Generická hudba (ani jeden track som si neobľúbil, pričom v každom predchádzajúcom datadisku som miloval hrozne veľa hudby). Trhuly sa lootujú nahovno – treba robiť nejaké otravné miniquesty k nim. Battle peti sú na kvantitu. Staré veci ako archeológia, scrappovanie itemov a pod. zmizli. Profesie sú stále to isté dokola. Guardi v mestečkách nefungujú. Zhoršili sa world questy – už nie sú tie modré, čo sa dajú robiť v raide, a musíte si po ne chodiť do covenantu.

Smiešny je zachovaný War mód z BFA. Na konci BFA totiž horda a aliancia podpísali mierovú zmluvu. A potom prídu do neba a vraždia sa bez pointy ďalej. Dokonca ten istý hlas hlási assasinvo na mape, hoci zmizli pvp eventy alebo lietajúce truhly, príjemné spestrenie world PVP. Novinky sú miniatúrne. Dungeonov je 8 a sú také isté ako pred 15 rokmi. Zmizli 2 týždenné truhly v stredu, miesto neho je Vault, kde môžete nájsť 1 item, z 9 max. To je veľká novinka, až taká, že nestojí ani za reč. Zmizli aj regenty za mythic keystony.

Nové rasy… bez nápadu. Sú tu bubáci v Maw a Torgaste. Nemajú žiadny background. Z BFA sa sem nejak dostali Drusti – akurát že už to nie sú ježibaby, ale nudní generickí mobi bez pointy. Je tu nová rasa, akýsi Cartel, ktorý sa neuveriteľne podobá na Consortium z TBC. Miesto Azeritu je teraz hlavná mena Anima. Zívačka. Ako mena (currency) sú tu dokonca duše, čo je už mierne pitoreskné (nakupovať od vendorov za duše).

Ďalšou hlavnou novinkou sú 4 covenanty, ku ktorým sa pridáte (je to miesto Garrisonu a Class hál). Keďže môj main je warlock, želám si, aby si Blizzard strčil Covenanty tam, kam slnko nesvieti. Ability Covenantov sú neveriteľne nevyblancované. Napr. priest dostane veľmi slušný spell, druid dostane ulitmátnu sračku, ktorá zabíja 1 stlačením tlačítka. A warlock dostane také veci, že ich ani nemusí mať na lište. Covenanty vôbec popierajú fantasy classov – k Warlockovi by sa hodil Revendreth, ale všetci musia byť s tree huggermi. K priestovi by sa príbehovo hodil Bastion, ale musia ísť s upírmi.

Vákuum vo vesmíre sa vo Wowku odjakživa volalo Twisting Nether – tá prázdnota odkiaľ prichádzajú démoni. Potom sa objavil Void – to isté, len s novými bubákmi. A teraz je medzi svetmi In-Between. Scenáristi sú skrátka banda nekonzistentných chruňov. Svetlo už nie je hlavná viera, ale niečo čo sa volá Purpose. A nechápem prečo sa niekto v nebi modlí k Elune? Čo je mesačná bohyňa z Azerothu… ktorú uznávajú aj na „bezpočte iných svetov“.

Ešte by som rád spomenul teplé jelene. Áno, Blizzard si najal toho týpka, čo do hier od Bioware dával všade gay charaktery. Už sú aj vo Wowku. Prečo som si to všimol? Normálne tie questy ani nečítam, lenže ono sa to akosi buglo, takže ten skurvený covenant chain nešiel pár dní robiť. Posrané teplé jelene (a jeden teplý jednorožec). Covenant séria sa mi bugla aj na altovi v inom Covenante :).

PVP je otrasné. Priznávam sa, že je to, čo ma pri Wowku drží roky. Shadowlands je tak tupé. Na PVP vývojari nepreložili dve paličky – pridali jednu arénu (kocku) a random systémom pomenili všetky čísla classov. Takže všetko je strašne bursty. Datadisk uvítal hráčov tak, že dochli na jednu ranu pod rogunami a ret paladinmi – a keď máte maximálny PVP gear s maximálnou versatility, dochnete skoro tak isto rýchlo. V BFA sa všetci báli superdlhých Ďžípájov fire mágov – teraz to majú tiež, ale instatne.

Arény sú klauniáda. Na Twitchi pozerám ako sa mlátia tí s 3000 ratingom (takže nie sú to nejaké lamy). A tam hráči dochnú za 3 sekundy – alebo v jednom global CD. V hre je milovaný class, ktorý vo vanille mal jediný svoju vlastnú mapu, ktorý jediný má vlastné skiny, jediný, ktorý sa v jednom speci môže hrať na roguna, tank aj healera a jediný má 4 hrateľné specy – tak tento class v Shadowlands dostal schopnosť zabiť čokoľvek 1 tlačítkom. Takže tretina pvp populácie sú nasprostatí balance druidi. Vývojári sú buď slabí na hlavu – alebo neexistujú. To druhé je pravdepodobnešie. Blizzard síce tvrdí, že z 10 tisíc zamestnancov majú 2ja na starosti vybalancovanie classov v PVP, ale je to lož – tweakovanie spočíva v tom, že sem-tam niekomu pridajú auru pridať pár percent plošne k dmg.

To je tak, keď Blizzard začal fungovať ako Slovenská republika od Husáka. Hlavný dizajnér v tej firme je totiž právnik. Neschopný človek, ale dobrý oondievač. V PVP inak pribudli vendori, to je vlastne jediná novinka, okrem rozšróbovaného balancu. Malou novinkou sú PVP trinkety – ale vidím, že najsilenjší hráči stále používajú tie PVE sračky čo dávajú obrovské pecky a ktoré boli sľúbené, že ich v SL oslabia. Oslabili veľké H.

Mimochodom, ten balanc Blizzard ničí poctivo na začiatku každého datadisku. Ale nie je pravda, že od určitého momentu je to vyrovnané – je to vyrované iba v jednom bode. Potom sa to nahne niekde inde. Viem to, lebo v BFA ma bavil destro warlock, ktorého v SL jednoducho vypli. Jediný použiteľný spec je teraz affli, ktorý má o 7 tlačítok viac a hrá sa o dosť horšie ako predtým.

Prečo po 15 rokoch prichádza stále k zhoršovaniu hrateľnosti? Na to vám nikto neodpovie. Prečo nefunguje základná class fantasy (napr. prot paladin je schopný aj ako dps, aj ako heal, ale je mizerný tank). Prečo v hre lietajú instanty, ktoré vám vezmú polku HP, ale dlhé hardcasty sú také prdy do vody? Dizajn, pvp toolkity – Blizzard odviedol tentokrát mizernú prácu. Rovnako ako na začiatku BFA, na začiatku Legionu….

Moje milované PVP ma strašne štve, aj keď vlastne som nemal problémy dať rating 2100 (ten treba na najlepšie itemy v hre okrem zbraní) už v prvý týždeň hrania… Vlastne som sa equipol v najrýchlejšom možnom čase. Ale aj tak je to PVP nahovno. Blizzard s jeho pošahaným Convoke of Spirits je fujky. Nechápem tomu šťastnému vylievaniu zvratkov na hráčov, ktoré sa opakuje pravidelne každé 2 roky.

Inak, sľubovali, že hra bude viac alt friendly. Nie je – jediné čo sa dá preskočiť, sú questy pri expení z level 50 na 60 (úprava levelov je asi najväčšia novinka). Lenže – to expenie je kratučké, prakticky to dáte za pár hodín. Mapy neoplývajú questami ako BFA a všetky datadisky predtým. Pri expení urobíte iba malé kúsky 4 máp – a puf, ste max level. Všetko ostatné musíte na altovi zdĺhavo grindiť. Nutnosť farmiť zasraný Ash vo veži mi pripadá hoooodne alt unfriendly.

Takto by som mohol dlho pokračovať. Dva mesiace hrania a ja mám jasno – SL je síce mizerný datadisk, ale Wow je stále top MMO. Hlavne žáner sa nevyvíja, ale degraduje, takže medzi slepými je jednooký kráľom.

O autorovi Zobraziť všetky články

admin